mask-img

Zelfhulp & Lotgenotencontact

Een beloftevolle manier om noodzakelijke veranderingen
in het sociaal domein effectief vorm te geven

Mensen met een vergelijkbaar probleem of in eenzelfde situatie met elkaar in contact brengen is een bewezen aanpak om hen nieuwe kennis op te laten doen en nieuwe attitudes te ontwikkelen.

Een beloftevolle aanpak
Het organiseren van zelfhulp en het inzetten van ervaringsdeskundigen heeft een groeiende belangstelling bij gemeenten, zorgorganisaties, verzekeraars en beleidsmakende instanties als aanpak van grote sociale vraagstukken. De opgedane gemeenschappelijke ervaringskennis verbindt de deelnemers en is een belangrijke informatiebron voor betrokken partijen. Ook uit diverse nationale en internationale publicaties blijkt telkens weer dat het samenbrengen van lotgenoten van grote waarde is. Niet voor niets bestaan er al honderden zelfhulp- en lotgenotengroepen in Nederland.

Aantrekkelijk voor deelnemers
Goed georganiseerd lotgenotencontact is aantrekkelijk voor deelnemers. Ze hebben aan een half woord genoeg om te weten wat een ander meemaakt, mensen kunnen makkelijk hun verhaal kwijt, zoeken samen naar antwoorden en ontvangen nuttige informatie en tips. Het is hierdoor laagdrempelig en door de setting ook veilig. Deelnemers beseffen dat ze er niet alleen voor staan en doen nieuwe sociale contacten op. Meedoen aan een zelfhulpgroep geeft het gevoel weer ergens bij te horen en is een eerste stap op weg naar meer maatschappelijke participatie.

 

Het grotere belang
Ervaringskennis krijgt steeds vaker een plek naast wetenschappelijke en professionele kennis, beleid en methoden. Hiermee wordt een brug geslagen tussen de lotgenoot en professionals zoals zorgverleners, beleidsmakers, bestuurders en (gemeente-) ambtenaren. Het inzetten van ervaringskennis biedt bovendien kansen voor het ontwikkelen van preventieve maatregelen. Ook kan bestaand beleid en ontwikkelde instrumenten worden getoetst op hun effectiviteit. Daarnaast bieden zelfhulpgroepen voor belanghebbenden de unieke gelegenheid om met groter groepen kwetsbare burgers in contact te komen en te blijven. In dit verband zijn er zes belangrijke stakeholders te definiëren:

  • Beleidsmakers
  • Maatschappelijke organisaties
  • Overheidsdiensten
  • Zorgprofessionals
  • Naasten en mantelzorgers
  • Onze samenleving

In onderstaand figuur staan de belangen van deze stakeholders en hun relatie met lotgenoten en ervaringsdeskundigen weergegeven.

De voordelen voor stakeholders


“De kennis van ervaringsdeskundigen is een waardevolle bron voor het afstemmen van beleid op de doelgroep.”
icon

Beleidsmakers

  • Beter benutten van ervaringskennis in beleid
  • Kennisbron bij het definiëren van sociale problemen
  • Nieuw ideeën kunnen direct worden getoetst
“Het contact met lotgenoten en ervaringsdeskundigen laat ons zien hoe we ons aanbod moeten aanscherpen.”
icon

Maatschappelijke organisaties

  • Aanbod aanpassen op collectieve vragen, knelpunten, dilemma’s
  • Beter inzicht op effectiviteit van middelen
  • Aanbod ontwikkelen vanuit perspectief lotgenoten
“Het biedt ons een unieke inkijk in de leefwereld van burgers en kunnen op deze wijze beter met hen in contact blijven.”
icon

Overheidsdiensten

  • Reflectie op beleid vanuit de leefwereld van burgers
  • Mensen worden medeverantwoordelijk voor verbetering van hun situatie
  • Model om met grote groepen mensen in contact te blijven
“Wij ervaren dat zelfhulpgroepen bijdraagt aan het herstelproces van onze cliënten”
icon

Zorgprofessionals

  • Nieuwe inzichten via mijn cliënt
  • Betere professional-cliënt relatie
  • Vergroten van therapietrouw
“We zijn een stuk dichter tot elkaar gekomen”
icon

Naasten en mantelzorgers

  • Verbeteren van kennis en inzichten omtrent de situatie
  • Beter gezinsfunctioneren
  • Betere relatie tot de lotgenoot
“Ik ben blij te zien dat het met mijn buurvrouw zoveel beter gaat”
icon

Maatschappij

  • Verwachting dat mensen zelf en met elkaar verantwoordelijkheid nemen
  • Kans om als vrijwilliger een bijdrage te leveren
  • Als iedereen meedoet wordt het alleen maar beter
mask-img mask-img

“Was dit er maar toen ik arbeidsongeschikt werd”

Case Vergroten naamsbekendheid

“Samenwerken is hier echt een win-win”

Case Verbinden met…

“De betrokkenheid van Metis was enorm”

Case Van lotgenotengroep…

“Wij wilden meer voor onze clienten betekenen”

Case Zelfhulp organiseren

Wil je weten wat Metis
voor jou kan betekenen?