In mijn vorige blog schreef ik over de 5 belangrijkste redenen om te bouwen aan een eigen community om lastige sociale problemen aan te pakken. Minder gebruikelijk is te vertellen wat je juist niet moet doen. Toch wil ik dit graag met je delen om zo te voorkomen dat jij dezelfde fouten maakt die ik heb gemaakt en hiermee voorkomt dat kostbare tijd en energie verloren gaan.
De 5 grootste valkuilen (en tips hoe deze te voorkomen)
Vanuit mijn eigen persoonlijke ervaring en de vele onderzoeken naar het effectief bouwen van community’s heb ik een top 5 samengesteld van ‘valkuilen’:
- Zonder aanpak aan de slag
Succesvol bouwen van een community zonder gefaseerde en gestructureerde aanpak is als met topsnelheid een doodlopende steeg in rijden. Een community bouw je niet van de ene op de andere dag en kennis over de verschillende ontwikkelingsfasen met z’n eigen aspecten en uitdagingen is onontbeerlijk.
Een aanpak die zich kenmerkt als een goed geleide expeditie want je zult moeten kunnen anticiperen op onverwachte zaken (meevallers én tegenvallers); het bouwen van een community van, voor en door mensen is natuurlijk 100% mensenwerk. - Gebrek aan lef
In lijn met het vorige punt: je moet om kunnen gaan met onverwachte gebeurtenissen. Maar met de juiste deskundigheid en instelling aan boord wordt het nooit zó spannend dat je niet tot de gewenste resultaten zal komen. Maar eerlijk is eerlijk: een sociale innovatie als community building vraagt om een gezond portie lef, daadkracht en doorzettingsvermogen: no guts no glory. En als je beseft wat het oplevert (zie mijn vorige blog) stap je best makkelijk de drempel over om aan de slag te gaan. - Starten zonder de doelgroep
Natuurlijk is er eerst analyse nodig van je doelgroep en worden er voorbereidingen getroffen. Maar een essentieel onderdeel van stap 1 in het bouwen van een community is om vanaf het prille begin ook daadwerkelijk met vertegenwoordigers van de doelgroep te starten. Anders mis je de uitgelezen kans om direct draagvlak te creëren en je te behoeden voor onnodige investeringen of uitgaven. Bovendien krijg je meteen gevoel bij het tempo en potentieel van de voor jou zo belangrijke groep mensen.
‘Deelnemers aan een community nemen regie op hun problemen en uitdagingen en bouwen met jou mee aan doeltreffend beleid en zinnige maatregelen’
- Te ongeduldig
Deelnemers van een community delen veel en makkelijk met elkaar: over hoe de situatie waarin ze zijn terecht gekomen is ontstaan, het gHet succes komt snel én je hebt ook geduld nodig. Zodra je start hebben de deelnemers al direct profijt van het laagdrempelige contact met mensen in dezelfde situatie; zij kunnen hun verhaal kwijt bij lotgenoten, ervaringen delen en elkaar helpen met tips of zoeken naar antwoorden op vragen. Het succes voor jouw organisatie laat nog even op zich wachten, want de community moet eerst verder groeien en zich ontwikkelen voordat jij de vruchten ervan kan plukken. En groeien en ontwikkelen kost nu eenmaal tijd. Maar zodra dit gebeurt zijn jouw voordelen enorm en blijvend. - Onderdeel zijn van de community
Ik kan niet duidelijk genoeg zijn: jij bent geen onderdeel van de community! De fundamentele samenhang van een community is dat de deelnemers een soortgelijke ingrijpende ervaring of situatie delen. Daarom hebben ze aan een half woord genoeg om elkaar te begrijpen. En als jij die ervaring zelf niet hebt blijf je een buitenstaander, een toeschouwer. Of nog erger: word je gezien als iemand die komt controleren wat er allemaal gebeurt. Onbedoeld zorg je voor een onveilig gevoel bij de deelnemers. Maar wat je wel wil is de belevingswereld van de deelnemers beter begrijpen, inzichten opdoen voor het aanscherpen va je beleid, toetsen van maatregelen en preventie. Daarom is het bouwen van een constructieve relatie met de community een essentieel onderdeel. Want naast de voordelen van zelfhulp binnen de community heb je via een paar mensen efficiënt en blijven contact met een grote groep. Kortom: blijf op een slimme manier op afstand om informatie te krijgen hoe je de deelnemers doelgerichter kan helpen en je ook nog eens kosten kan besparen.
Volgens mij kan je met deze argumenten de handen op elkaar krijgen binnen jouw organisatie om te starten met het bouwen van een eigen community. In mijn volgende blog ga ik in op de 5 hardnekkigste belemmeringen bij het bouwen van een community. Dan maak je in ieder geval niet dezelfde fouten als ik heb gemaakt.