Gemeenten, zorgverzekeraars en zorgorganisaties: allemaal worstelen zij met grote en weerbarstige vraagtukken waar onze samenleving mee kampt. Of het nu gaat om onvoldoende zelfredzaamheid van burgers in het sociaal domein, zorgverzekeraars die verzekerden nauwelijks kunnen bewegen naar een gezondere leefstijl of zorgorganisaties die te weinig zicht hebben welke hulp nu echt effectief is, er lijkt bijna geen vinger achter te krijgen. En dat binnen een context van budgetoverschrijdingen en zorgkosten die al jaren de pan uit rijzen. In dit blog leg ik uit hoe investeren in community’s jou grote voordelen oplevert.
Mensen met eenzelfde soort probleem of uitdaging in het leven ervaren contact met lotgenoten vaak als een openbaring. Het biedt de deelnemers een laagdrempelige en veilige omgeving. Aan een half woord hebben zij al genoeg en kunnen zij er makkelijk hun verhaal kwijt, ervaringen delen en elkaar tips geven. Dit is het fundament van een community rondom sociale vraagstukken. Er zijn veel redenen voor gemeenten, zorgorganisaties en zorgverzekeraars om een community te bouwen, de belangrijkste vijf komen nu aan bod:
De 5 belangrijkste redenen
- Rechtstreeks contact met je doelgroep
Omdat je zelf een community initieert bouw je direct een band op met een doelgroep die voor jou belangrijk is. Via actieve en betrokken deelnemers van de community krijg je rechtstreeks waardevolle inzichten in belemmeringen, behoeften en ambities van de gehele groep: efficiënt en ‘zonder ruis’. - Klankbord en draagvlak
Door het directe contact met de community en de ontstane vertrouwensband heb je een platform waar je jouw beleid en maatregelen kan toetsen. Bovendien werk je zo aan draagvlak bij en acceptatie door de hele doelgroep: zij nemen tenslotte van elkaar meer aan dan van jou. - Vraaggestuurde zorg en hulp
Deelnemers aan een community komen sterker in hun schoenen te staan dankzij de ervaringskennis van anderen. Zij kunnen beter onder woorden brengen wat ze mankeert of waar ze echt me geholpen zijn. Zo ontstaat een kentering van het steeds meer aanbieden van hulp en zorg naar meer vraaggestuurde ondersteuning; een pad naar meer ‘zinnige zorg’. En je hebt bovendien een klankbord om digitale zorgverlening en eHealth services te toetsen.
‘Met het bouwen van community’s hoef je je eigen organisatie niet te veranderen en sla je een brug tussen de leefwereld van mensen en de systeemwereld van jouw organisatie’
- Vroegsignalering en preventie
Deelnemers van een community delen veel en makkelijk met elkaar: over hoe de situatie waarin ze zijn terecht gekomen is ontstaan, het gebrek aan houvast om er zelfstandig uit te komen, en hoe om te gaan met de beperking aan mogelijkheden. De community is een belangrijke bron voor het opdoen van inzichten voor vroegsignalering en preventie. Niet alleen voorkomen maar ook tijdig kunnen zorgen dat een negatieve spiraal wordt doorbroken. En wat te denken om een community te bouwen rondom de ‘volksziekten’ als obesitas, suikerziekte en te hoge bloeddruk. - Kostenefficiënt
Deelnemers aan een community houden deze zelf in stand omdat zij veel hebben aan elkaar. Bovendien is de communicatie met belangrijke doelgroepen heel efficiënt, omdat ze verloopt via belangrijke vertegenwoordigers van de community. Zo is een community naast een duurzaam instrument ook nog eens heel efficiënt. En dan blijkt ook nog eens dat de geïnvesteerde euro’s dubbel en dwars worden terugverdiend. Dat dat hebben (inter)nationale SROI metingen al uitgewezen [zie mijn blog: Community Building voor sociale vraagstukken levert geld op].
Volgens mij kan je met deze argumenten de handen op elkaar krijgen binnen jouw organisatie om te starten met het bouwen van een eigen community. In mijn volgende blog ga ik in op de 5 grootste valkuilen bij het bouwen van een community. Dan maak je in ieder geval niet dezelfde fouten als ik heb gemaakt.