Deelnemers aan een lotgenotengroep houden er een goed gevoel aan over. Ze kunnen hun eigen verhaal kwijt en leren van die van anderen. En het levert waardevolle ervaringskennis en praktische tips op. De reikwijdte van lotgenotencontact gaat alleen nog veel verder. Ook andere belanghebbenden kunnen veel profijt hebben van goed georganiseerd lotgenotencontact. In dit blog benoem ik de belangrijkste stakeholders en de voordelen die zij hebben als ze ervaringskennis van lotgenotengroepen betrekken in hun beleid en dagelijkse praktijk.
Over wie hebben we het?
Wij zien zes stakeholders die een groot belang hebben bij zelfhulp- en lotgenotengroepen en de ervaringskennis waarover zij beschikken:
- Gemeenten
Geheel passend bij de tijdsgeest worden deelnemers aan lotgenotengroepen medeverantwoordelijk voor verbetering van hun situatie. Bovendien vormen lotgenotengroepen een ideaal podium voor reflectie op gevoerd beleid en de uitvoering en is het een efficiënt model om met grote groepen burgers in het sociaal domein blijvend in contact te blijven. - Zorgverzekeraars
Lotgenotencontact en zelfhulpgroepen zijn voor zorgverzekeraars een belangrijk instrument bij herstel of omgaan met een chronische ziekte. Ook voor het stimuleren en versnellen van een gezondere leefstijl zijn zelfhulpgroepen een effectief instrument. - Zorgaanbieders
Deelnemers aan lotgenotengroepen worden mondiger dankzij ervaringskennis van anderen. Zij kunnen beter aangeven waar ze mee zitten en worden openhartiger naar de zorgverlener. Professionals krijgen zo nieuwe inzichten in de leefwereld van hun cliënten, de relatie verbetert en therapietrouw wordt vergroot.
‘De informatie van ervaringsdeskundigen gaf ons waardevolle inzichten om ons beleid aan te scherpen’
- Naasten en mantelzorgers
Naasten en mantelzorgers zijn een belangrijk steun voor mensen in kwetsbare situaties. Maar wat ze begrijpelijkerwijs niet hebben is dezelfde ervaring die degene die ze helpen wel heeft. Lotgenotencontact zorgt ervoor dat de hulpbehoevende sterker in zijn schoenen komt te staan. En door de nieuw opgedane kennis en ervaringen van anderen, kan hij beter onder woorden brengen waarmee hij worstelt waardoor men dichter tot elkaar komt. - Rijksoverheid
Ervaringskennis is een krachtige bron bij het analyseren van complexe sociale vraagstukken en ontwikkelen van nieuw beleid. Ook biedt het een slimme manier om burgers te betrekken bij maatschappelijke problemen. - Samenleving
Iedereen die gezond is en meedraait in de maatschappij verwacht van anderen dat ze zelf zorgen voor verbetering van hun situatie. Lotgenotencontact en zelfhulp draagt bij aan meer participatie van kwetsbare burgers. Hiermee wordt maatschappelijk draagvlak gecreëerd. Want als iedereen naar vermogen meedoet worden we daar allemaal beter van.
Benutten van ervaringskennis is key
Ervaringskennis krijgt steeds vaker een plek naast wetenschappelijke en professionele kennis, beleid en methoden. Ervaringskennis zorg ervoor dat er een brug wordt geslagen tussen de lotgenoot en professionals zoals zorgverleners, beleidsmakers, bestuurders en ambtenaren. Het inzetten van ervaringskennis biedt bovendien kansen voor het ontwikkelen van preventieve maatregelen.
Lotgenotencontact en zelfhulp is een efficiënt instrument
Contact leggen én houden met kwetsbare burgers of patiënten is intensief, vooral omdat dit vaak 1 op 1 wordt gedaan door professionals. Met lotgenotencontact heb je niet alleen een groepsgewijze benadering in handen; de lotgenoten onderling houden bovendien de community zelf in stand. Een ander belangrijk aspect is dat de kwaliteit van zorg- en hulpaanbod getoetst kan worden op effectiviteit. Lotgenoten geven directe feedback en inzichten om aanbod te creëren dat hout snijdt.
Handig om de stakeholders in één overzicht te zien? Klik dan hier.